Woon- en energieloket

In het woon- en energieloket komen volgende onderwerpen aan bod:

  • aanvragen van premies voor renovatiewerken en nieuwbouw
  • gemeentelijke verwervingspremie
  • leegstand/verwaarlozing en opvolgen van administratieve procedure
  • informeren over en inschrijvingen sociale huurwoningen
  • behandelen van aanvragen van kwaliteitsonderzoeken voor woningen en opvolgen van administratieve procedures (onbewoonbaar- en ongeschiktheid)
  • ondersteunen lokaal (sociaal) woonbeleid
  • organisatie van infomomenten rond renovatie en/of energie en levenslang wonen
  • begeleiden van senioren voor levenslang wonen
  • ...

Mobiel Energiehuis

Lokaal bestuur Opwijk heeft met 3Wplus Energie een samenwerkingsovereenkomst voor het Mobiel Energiehuis afgesloten. Hier kan je terecht voor gratis advies over duurzaam wonen en (ver)bouwen.

Vragen over isoleren, zonnepanelen, warmtepompen ...? Het Mobiel Energiehuis strandt elk jaar in de maand mei in Opwijk. Niet gelukt om langs te gaan? Stel dan via deze link al je vragen rond isoleren, zonnepanelen, warmtepompen aan de energiecoaches van 3Wplus.

Wijkrenovatie

Lokaal bestuur Opwijk heeft met 3Wplus Energie ook een samenwerkingsovereenkomst voor een collectieve wijkrenovatie afgesloten (op de gemeenteraad van 23 mei 2023).

Via het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) dienen lokale overheden een reeks klimaatdoelstellingen te behalen. Zo wordt er gestreefd naar 50 collectief georganiseerde energiebesparende renovaties per 1000 wooneenheden van 2021 tot en met 2030. Ook Opwijk zal hierbij z’n steentje bijdragen.

3Wplus helpt de gemeente graag om die doelstellingen te behalen. Zo organiseert het Energiehuis van 3Wplus een collectief wijkproject in Opwijk voor de Fabriekstraat, Marktstraat, Stationsstraat, Esp, Wallekensweg, Kerkstraat, Kattestraat, Broekstraat en Heirbaan. De selectie van deze buurt is gebaseerd op de Inspiratiekaart Renovatiebeleid van de VVSG en de gemiddelde leeftijd van de woningen.

Meer informatie: https://3wplus.be/nieuws/wijkrenovatie-streefdoel-voor-gemeenten-lokaal-energie-en-klimaatpact

Met deze vragen kan je terecht in het Woon- en energieloket:

  • Welke premies kan ik krijgen voor mijn verbouwing of renovatie? Hoe vraag ik deze aan?
  • Waar kan ik voordelig lenen voor mijn renovatie? Hoe vraag ik deze aan?
  • Ik wil mijn energiecontract vergelijken met andere leveranciers. Hoe doe ik dat?
  • Is mijn dak geschikt voor zonnepanelen?
  • Ik wil mijn woning laten analyseren en advies krijgen hoe ik met energie moet omgaan?
  • Hoe kan ik een sociale woning huren?
  • Hoe kan ik een huis kopen met een sociale lening?
  • Ik heb vragen over mijn huurcontract en de huurwetgeving.
  • Wat zijn de kwaliteitsnormen bij het verhuren van een woning?
  • Ik ben huurder en heb problemen met mijn huurwoning.
  • Hoe kan ik levenslang wonen? Welke aanpassingen moet ik hiervoor doen?

Bij volgende vragen verwijst het Woon- en energieloket je door:

  • Ik wil minder betalen voor elektriciteit of gas. Kan hiervoor iemand langskomen?
    • Energiesnoeiers van Energiehuis 3Wplus (uitsluitend voor mensen met een laag inkomen) 
  • Ik wil mijn woning energetisch renoveren. Hoe begin ik eraan?
    • Renovatiecoaches Energiehuis 3Wplus of DUBO van de provincie Vlaams-Brabant
    • Kwalitatieve aannemers: Energiek Wonen

Dienstverlening op afspraak

Alle gemeentelijke diensten werken  ENKEL OP AFSPRAAK.

Een afspraak maken kan telefonisch. We helpen je graag verder!

Aan ons e-loket hoeft niemand een masker te dragen en staan er geen wachtrijen. Je vindt er heel wat informatie en kan er verschillende documenten aanvragen: https://www.opwijk.be/formulieren

Waar kan je ons bereiken?